Hilaris Szkoła Podstawowa Szkoła Hilaris Godło Polski Hilaris

Rytmika


Rytmika w przedszkolu uczy poprzez zabawę. Właściwie poprowadzona uwrażliwia na sztukę już od najmłodszych lat, a także wspiera rozwój fizyczny i emocjonalny. Dzięki zajęciom muzycznym dziecko rozwija umiejętności słuchowe, muzyczne, motoryczne. Zabawy rytmiczne dla dzieci uczą koncentracji, wspierają pamięć i poprawiają sprawność fizyczną.

Rytmika w przedszkolu – co to jest i jak wygląda?

Rytmika to metoda wychowania muzycznego wymyślona i zapoczątkowana przez Emila Jaques-Dalcroze’a. Zajęcia z rytmiki są oparte przede wszystkim na zabawach muzyczno- ruchowych, podczas których dzieci:

  • tańczą,
  • śpiewają,
  • grają na instrumentach.

Rytmika uczy dzieci wyczuwać i słyszeć rytm. Podczas zajęć dzieci same próbują rytmicznie grać, śpiewać i tańczyć. Zarówno muzyka, jak i taniec mają działanie terapeutyczne oraz relaksacyjne, a także pozwalają dzieciom wyrazić siebie poprzez zapoznanie się z różnymi rodzajami sztuki. Rytmika powinna zostać prowadzona w luźnej, twórczej atmosferze, bez presji, tak by każde dziecko czuło się komfortowo.

Dzieci, które regularnie uczęszczają na zajęcia z muzyki czy rytmiki, są bardziej inteligentne, co niejednokrotnie potwierdzały badania naukowe. Dodatkowo rytmika poprawia zdolność do uczenia się języków obcych. Część przedszkoli i żłóbków ma nawet w swojej ofercie muzyczne zajęcia z języków obcych.

Zabawy rytmiczne dla dzieci

Zajęcia rytmiczne są dopasowywane do grupy wiekowej w przedszkolu, a także pory roku czy okoliczności. Prowadzący zajęcia planują bloki tematyczne z wyprzedzeniem: w okresie bożonarodzeniowym dzieci przygotowują w ramach zajęć z rytmiki jasełka, z kolei na Dzień Matki uczą się piosenek związanych z tym świętem.

Najczęściej spotykane zabawy na rytmice to:

  • uczenie się piosenek i ich wspólne śpiewanie,
  • tworzenie układów tanecznych do muzyki,
  • poruszanie się w rytm muzyki,
  • zabawy ruchowe uwzględniające rytm muzyki (np. konkretny dźwięk każe dzieciom ruszyć się albo zatrzymać),
  • zabawy wymagające wydawania dźwięków przez dzieci (np. ciepło-zimno),